Nieuws

Blindtypen draagt bij aan betere schoolprestaties

Kinderen die blind kunnen typen presteren beter op school. Dat was de conclusie van het promotie onderzoek van onderwijskundige Henny van der Meiden in 2005. Die conclusie was voor leraren al jaren bekend en nog steeds onderschrijft men dit in het onderwijs. Ook Astrid Scholten en Ben Hamerling van de Stichting Schriftontwikkeling vinden dat blindtypen een basisvaardigheid moet zijn op de basisschool. In een gezamenlijk artikel wordt duidelijk wat het belang is van het kunnen typen met tien vingers.

Snelheid en houding

Logischerwijze kunnen kinderen die blind kunnen typen veel sneller typen dan kinderen die dat niet kunnen. Daarnaast draagt blindtypen bij aan de ergonomie, oftewel: de houding. Kinderen hoeven niet meer in een gebogen houding over het toetsenbord te zoeken naar de juiste toetsen en telkens op het scherm omhoog te kijken of ze het juiste typen. Ze hoeven maar naar een punt te blijven kijken en omdat ze met tien vingers typen en weten waar alle toetsen zitten.

VTBORD

Concentratie op inhoud

Als kinderen eenmaal kunnen blindtypen, hoeven ze hun aandacht niet meer te focussen op het toetsenbord en zoeken naar de juiste toetsen. Ze kunnen zich enkel en alleen bezig houden met de inhoud. Ze kunnen zich daar volledig op concentreren en met de stof en/of teksten bezig zijn.

Stimulans

De rol van de scholen in deze is, dat ze het blindtypen stimuleren. Bijvoorbeeld bij het maken van werkstukken of mailen. Allemaal interactieve oefeningen die kinderen erbij helpen. Ook thuis kunnen kinderen tegenwoordig het blindtypen onder de knie krijgen door het volgen van een online typecursus. In een plezierige leeromgeving worden de basisbeginselen bij gebracht waar de kinderen op school dus ook weer baat bij hebben. Bijna alle online typecursussen voor kinderen hebben bijvoorbeeld ook een variant voor dyslectische kinderen.

Tags: , ,