Nieuws

De juiste dosis digitaal

tablet-schoolIn het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van digitale hulpmiddelen. Een logisch gevolg van de digitalisering in onze maatschappij zou je denken. Toch zorgt het nogal voor wat opschudding en verdeelde meningen. Terwijl de een pleit dat het onderwijs niet achter kan blijven en mee moet veranderen met de samenleving, vindt de ander dat er essentiële vaardigheden zijn die kinderen nou eenmaal niet van een computerscherm kunnen leren. Het vinden van de juiste dosis digitaal is hét vraagstuk van 2013 in het onderwijs.

In het basis onderwijs gaat het vooral om het wel of niet gebruiken van tablets in de klas. De tablets kunnen veel voordelen bieden voor jonge kinderen. Zo zijn de tablets veel interactiever dan een gedrukt boek, kunnen de kinderen meteen zien of ze een opdracht goed of fout hebben en bieden de tablets veel meer visualisatie mogelijkheden bij bijvoorbeeld rekensommen. Maar er zijn ook gevaren aan het overmatig gebruik van beeldschermen bij jonge kinderen. Zo zouden andere vaardigheden, zoals het functioneren in een groep, niet voldoende gestimuleerd worden bij overmatig gebruik. Ook voor de motoriek en de ontwikkeling van alle zintuigen is het belangrijk dat kinderen niet de hele dag achter hun iPad zitten.

In het voortgezet zijn er andere afwegingen die gemaakt moeten worden. Hier is het de vraag of studenten er baat bij hebben wanneer het onderwijs online wordt voorzien in plaats van in collegezalen. De colleges kunnen worden opgenomen en vervolgens op elk gewenst moment worden bekeken waardoor de student meer vrijheid krijgt in tijdsplanning en minder reistijd heeft. Toch is dit juist een ouderwetse vorm van onderwijs volgens Tom Hoven, voorzitter van de studentenvakbond AKKU. Door colleges enkel online te volgen neem je juist het interactieve aspect van de collegezaal, waar vragen kunnen worden gesteld en gedebatteerd kan worden, weg. De online colleges zouden een goede aanvulling zijn als naslagwerk maar kunnen niet gebruikt worden als complete vervanging.

Zowel het voortgezet als het basisonderwijs kan veel baat hebben bij het gebruik van digitale hulpmiddelen en het internet, maar in beperkte maten. De kracht van interactie in een groep en tussen leerling en docent moet niet uit het oog worden verloren. Digitale hulpmiddelen die voor een verbeterde interactie zorgen, zoals digiborden, zullen dan ook zeker worden omarmd.

Tags: , ,